Разходите във всеки един проект се разпределят предимно между труда и материалите и оборудването. Целта на този tutorial е да покаже именно как се добавят материали и оборудване към график направен на Microsoft Project 2007.
По същество материалите в Microsoft Project се въвеждат като ресурси. След въвеждането им е възможно освен да се отче тяхната парична стойност, да се отчете и разпределението им по периоди като количества.
Крайният резултат на ръководството ще изглежда като този на Фиг. 1.
.
Но за да се стигне до него ще трябва да се изпълнят следните стъпки:
1. Да се състави график
2. Да се опишат ресурсите с техните параметри
3. Да се назначат материалите по съответните задачи
4. Списъкът с материали да се настрои във вид който би дал повече полезна информация и би бил годен за разпечатване
.
Направа на график
За целта на ръководството на Фиг. 2 е представен график. Препоръчва се на читателя да въведе точно графика с оглед на уеднаквяване на последващите резултати в другите точки.
.
Описване на ресурси
Ресурсите в Microsoft Project се делят основно на:
– work – използват се за задаване на брой хора, но също така могат да бъдат използвани и за задаване на механизация или оборудване
– material – с този тип се означават материалите, но също е подходящ за задаване на конкретни стойности извадени от строителни анализи. За пример количество машиносмени.
– cost – този тип се използва за задаване на конкретна парична стойност. Може да се използва при добавянето на под изпълнители, патенти, услуги и пр.
За да започне добавянето на материалите, първоначално те трябва да се опишат, като видове. За пример Mатериал 1, с мерна единица м3 и прочие.
Това се извършва в изгледа Resource Sheet, който може да се стартира то менюто:
View -> Resource Sheet
или от лента View Bar (стои от дясно на прозореца със син фон).
.
На Фиг. 3 е показа изгледа Resource Sheet. Това е списъкът от материали, които ще бъде използван в графика. За да бъде попълнен коректно трябва да бъдат въведени данни в колоните:
– Resource Name – тук се въвежда името на материала
– Type – тук се задава типа, т.е. в случая Material
– Material Label – това е мерната единица
– Std. Rates – за материалите това означава единична цена
Преди следващата снимка всички ресурси трябва да бъда въведени, точно както на Фиг. 3.
.
Назначаване на ресурси
В горната точка беше описано въвеждането на видовете материали, които ще се използват. Но това бе само списък. Количествено те могат да бъдат зададени само с назначаването им към отделни задачи или клонове от работи.
За да бъде илюстрирано назначаването на ресурси трябва да се премине към основният изглед – Gantt Chart. Това става от менюто:
View -> Gantt Chart
За следващата стъпка се щраква 2 пъти върху Задача 1. Появява се диалога Task Information. Трябва да се избере таба Resources, както е показано на Фиг. 4.
.
След това се въвеждат последователно ресурсите:
– Материал 1 – 20 unit
– Материал 2 – 30 unit
– Материал 3 – 5 unit
Ако се въведени коректно материалите в Resource Sheet трябва въведените unit`и да си вземат автоматично мерната единица.
Останалите материали се въвеждат аналогично, на показания списък в колоната Resources (Фиг. 5).
.
В колоната на всеки ред са изброени материалите, като количеството е дадено в скоби (Материал[количество]) За пример на Задача 3 материалите са Материал 2 [5 м3].
.
Преглед на резултатите
След като всички материали са въведени вече може да се проверки какво количество са за целият проект и колко ще струват. За целта трябва да се премине на изгледа Resource Sheet (от менюто View -> Resource Sheet) и да се извадят колоните:
– work – ще покаже количеството на материалите
– cost – ще покаже цената на материалите (количество по единична цена)
Колоните могат да бъдат извадени, когато се пусне с десен бутон спомагателното меню на антетката на таблицата и бъде избран реда Insert Column… както е показано на Фиг. 6.
.
След, което се появява диалогът Column Definition. В полето Field name, трябва да бъде избрана стойността work, както е показано на Фиг. 7 и се избира OK.
.
Същото се повтаря за колонката за Cost.
В следващата стъпка ресурсите се групират. Това е подходящо за разделяне на различните типове материали и респективно получаване на разбити резултати за тях. За пример за цена на всички материали по Част АС, Част Ел и прочие.
За целта на всеки един материал трябва да се добави отделна част. Това се извършва в колоната Group в Resource Sheet`а (На Фиг. 8 може да се види какви групи са зададени на отделните материали). В последствие трябва да бъде сменена опцията No Group на Resource Group, както е показано на Фиг. 8.
.
И крайният резултат трябва да изглежда като този на Фиг. 9:
.
При желание за прегледност отделните клетки могат да бъдат оцветявани, както е и направено на Фиг. 9. Това става от менюто:
Format -> Font
Респективно цвета на самите ленти, които групират могат да бъдат преформатирани от диалога Customize Group By, който се пуска:
с десен бутон върху самата група -> избиране на ред Customize Group By ... от появилото се меню
.
Опитайте
1. Да се покаже графика с разпределението на материалите по периоди
2. Да се покаже графика за парите разпределени по периоди
3. Да се покаже графика за парите с натрупване
.
Sr za latinicata. Bravo,prodaljavai v sa6tiq duh.